Tuning - na czym polega i czy daje przyrost mocy? - na czym polega i czy daje przyrost mocy- Blog EMsetup
top of page
  • Zdjęcie autoraEMsetup

Tuning - na czym polega i czy daje przyrost mocy? - na czym polega i czy daje przyrost mocy

Zaktualizowano: 24 maj 2022

Wielu posiadaczy fabrycznych samochodów nie ma zielonego pojęcia o tym, że jego auto nie korzysta z pełni swojej mocy. Ci, którzy zdają sobie z tego sprawę oraz pragną podnieść osiągi swojego silnika, decydują się na chip tuning lub mechaniczne modyfikacje serca swojego pojazdu. I nie mówimy tu o znanym z serii gier Need For Speed czy też filmów “Fast and Furious” instalowaniu popularnego nitro, czyli podtlenku azotu (choć to również jest wykonalne), ale o znacznie prostszych zmianach. Jak więc tego dokonać i na czym to właściwie polega?


Czym jest chip-tuning?

Zacznijmy od tego, że chiptuning stał się obecnie najpopularniejszą formą modyfikacji silnika, głównie ze względu na fakt, że nowoczesne samochody opierają się na wielu sterownikach oraz chipach sterujących. To one odpowiadają za pracę serca naszego auta i kierują procesami za pomocą dostępnych oprogramowań. Wprowadzenie do nich modyfikacji może spowodować, że silnik zacznie pracować bardziej optymalnie, wykorzystując pełnię swojej mocy. Jest to możliwe, ponieważ producenci aut dostosowują jego działanie do ogółu społeczeństwa, czyli również osób, które nie znają się na samochodach, nie dbają o nie i w zasadzie użytkują je do pierwszej naprawy. W ten sposób pracownicy fabryk “chronią” je przed zbyt szybkim wyeksploatowaniem jednostki i umożliwiają długoletnie użytkowanie.


Dwa rodzaje elektronicznych modyfikacji, czyli ECU i BOX

Zmiany w silniku można przeprowadzić dwojako. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest modyfikacja sterownika silnikowego, czyli ECU. Oprogramowanie to odpowiada m.in. za działanie serca naszego samochodu w każdych warunkach, dostosowywanie zużycia paliwa czy kontrolowanie zapłonu. BOX z kolei to modyfikacje przeprowadzane za pomocą specjalnego modułu, podpinanego do silnika. Najbardziej podatne na chiptuning są jednostki Diesla, których moc może wzrosnąć nawet o 20-25 % (w przypadku silników z turbosprężarką). Znacznie gorzej wyglądają te zmiany mocy oraz momentu obrotowego w zwykłych jednostkach benzynowych. Oczywiście, oprócz chiptuningu istnieją również mechaniczne modyfikacje na poprawienie osiągów np. poprzez zmianę filtrów czy świec. Jednak jest on znacznie bardziej kosztowny i trudniejszy niż jego elektroniczny odpowiednik.


62 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page