top of page
  • Zdjęcie autoraEMsetup

AdBlue - co to jest, do czego służy i jak działa?

Zaktualizowano: 19 lip 2022

Unia Europejska poprzez wprowadzanie nowych dyrektyw oraz norm wciąż dąży do ochrony środowiska naturalnego i zmniejszenia emisji tlenków węgla do atmosfery. Efektem działań organizacji jest m.in. wprowadzenie we wrześniu 2015 roku Euro 6 (obecnie mamy do czynienia z pewnymi modyfikacjami tego aktu prawnego). Norma ta ustala dopuszczalną emisję szkodliwych gazów produkowanych przez pojazdy spalinowe. Jest to kolejna, dość drastyczna zmiana wprowadzona w ostatnich latach przez Unię Europejską. W porównaniu z Euro 5 „szóstka” wymusiła na producentach aut obniżenie zawartości tlenków azotu aż o 80 %. Ci niemal natychmiast zareagowali na zmiany, tworząc dwa systemy, które spełniają obecne wymagania: EGR oraz AdBlue. Co powinieneś wiedzieć o tym ostatnim?


Co to jest AdBlue?

Najprościej mówiąc, jest to roztwór mocznika (32,5 %) oraz zdemineralizowanej wody (67,5 %), który przeznaczony jest do stosowania w samochodach z silnikami Diesla spełniającymi normę Euro 6. Płyn ten, wbrew pozorom (i mylącej nazwie), nie jest niebieski, a przezroczysty. Roztwór nie łączy się z paliwem, a spalinami, redukując szkodliwe dla środowiska naturalnego tlenki azotu. Wlewa się go od osobnego zbiornika, który w zależności od modelu samochodu może znajdować się obok zbiornika paliwa lub w bagażniku czy też pod maską. Obecnie system wykorzystujący AdBlue może odnaleźć m.in. w autach z silnikami Diesla zarejestrowanymi po wrześniu 2015 roku wywodzących się ze stajni Peugota, Audi, Skody, Renaulta czy też Mercedesa.


W jaki sposób działa AdBlue?

Tak jak wspomnieliśmy, płyn ten wtryskiwany jest bezpośrednio do układu wydechowego, gdzie minimalna jego ilość łączy się ze spalinami. Wysoka temperatura panująca w wydechu oraz znajdujący się w roztworze mocznik sprawiają, że zanieczyszczenia w postaci tlenku azotu zmieniają się na mniej szkodliwy dwutlenek węgla oraz amoniak. Następnie spaliny w takiej postaci trafiają do selektywnej redukcji katalitycznej, gdzie przechodzą dalszą transformację, gdzie zamieniają się w nietoksyczny azot oraz wodę.


W jaki sposób nabyć AdBlue?

Z pomocą jak zawsze przychodzi nam internet, gdzie w atrakcyjnych cenach można kupić 1,5-, 5- oraz 10-litrowe baniaki z płynem. Roztwór dostępny jest również na stacjach benzynowych również w takiej postaci. Czasami zdarza się, że można zatankować go w ten sam sposób, jak paliwo. Warto pamiętać jednak o tym, że bez AdBlue silnik przejdzie w stan pracy awaryjnej, a po pewnym czasie może po prostu nie odpalić.



15 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page