Po pewnym czasie każdy kierowca zna brzmienie i komfort prowadzenia swojego pojazdu. Jednak wraz z rosnącym przebiegiem zwiększa się szansa, że w pewnym momencie dojdzie do spadku wydajności samochodu. A może już odczuwasz brak mocy w aucie, a diesel lub silnik benzynowy nie działa już tak, jak kiedyś? Spokojnie, z tym problemem boryka się wiele osób, ale nie każda z nich wie, jaka jest dokładna przyczyna takiego stanu rzeczy. Najczęstszymi winowajcami są awarie i uszkodzenia konkretnych elementów silnikowych oraz zabrudzenia w filtrze cząstek stałych DPF. Należy podkreślić, że źle przeprowadzony chiptuning czy montaż modułu PowerBOX również może pogorszyć pracę jednostki napędowej.
Zużyte świece zapłonowe
Najczęstszą przyczyną braku lub spadku mocy silnika benzynowego są świece zapłonowe, które tworzą iskrę odpowiadającą za wybuch wewnątrz komory spalania — bez tego auto nie ma prawa działać. Dlatego, jeśli Twój pojazd funkcjonuje nie tak, jak trzeba lub brzmi podejrzanie, zaleca się wymianę świec zapłonowych na nowe zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Problem z czujnikiem położenia wałka rozrządu
Ten element jest odpowiedzialny za zbieranie danych dotyczących prędkości wałka rozrządu pojazdu i przesyłanie ich do elektronicznego modułu sterującego. W momencie, gdy ECM otrzyma informacje, dopasowuje czas wtrysku paliwa i zapłonu do konkretnej prędkości. Jeśli jednak dojdzie do awarii czujnika położenia wałka rozrządu, to dane nie docierają do ECM, co również może być przyczyną spadku wydajności silnika w aucie.
Zabrudzenia w filtrze cząstek stałych DPF
Jeśli odczuwasz brak mocy w aucie, przyczyną może być zatkany wydech. Zbyt duża ilość sadzy znajdującej się w filtrze cząstek stałych DPF powoduje, że samochód wolno się jej pozbywa, przez co silnik pracuje mniej wydajnie. Nie ma znaczenia, jaki masz rodzaj napędu, ponieważ Diesel i benzyna reagują podobnie. Aby zapobiegać spadkom mocy jednostki, ważne jest, by dbać o jakość paliwa oraz regularnie serwisować filtr cząstek stałych DPF.
Zatkany filtr paliwa
Zanim paliwo trafi do silnika i komory spalania, musi najpierw przepłynąć przez odpowiedni filtr. Istnieje jednak możliwość, że wystarczająca ilość benzyny lub oleju napędowego (w przypadku Diesla) nie dotrze do komory, przez co napęd nie będzie działał optymalnie. Przyczyną może być zatkany filtr paliwa, który znajdziesz we wnęce silnika lub w okolicy zbiornika w bagażniku samochodowym. Jego wymiana nie kosztuje wiele, a rozwiązuje problem ze spadkiem lub brakiem mocy w jednostce benzynowej czy Dieslu.
Chiptuning
Przyczyną braku lub spadku mocy może być źle przeprowadzony chiptuning, czyli zmiana oprogramowania sterownika mająca na celu zwiększyć moment obrotowy jednostki napędowej. Modyfikację można przeprowadzać zarówno na silnikach Diesla, jak i benzynowych. Dla tych pierwszych zmiany mogą dotyczyć ciśnienia wtrysku i innych parametrów. W przypadku tych drugich chiptuning może polegać na dostosowaniu mapy zapłonu i wtrysku paliwa. Modyfikację należy zawsze dopasować do modelu i typu auta, by uniknąć braków mocy jednostki.
Powerbox
To niewielkie urządzenie, które wpina się w elektronikę samochodu, by znacznie podniosło wydajność silników typu Diesel. Najważniejsze jest jednak, by PowerBOX został dopasowany do konkretnego modelu auta i jednostki napędowej, gdyż niekompatybilność też może być przyczyną spadku mocy. Ważna jest również poprawna instalacja i umiejętne podłączenie urządzenia do układu sterowania jednostki napędowej, ponieważ wszelkie błędy też mogą być powodem braku wydajności.
Podsumowując, jeśli odczuwasz brak lub spadek mocy silnika benzynowego, przyczyny mogą być różne. Dotyczą one najczęściej problemów ze zużytymi elementami zapłonu. Częstymi winowajcami są również awarie czujnika położenia wałka rozrządu i zabrudzenia w filtrze cząstek stałych DPF. Szczególnie jednak należy pamiętać o popularnym obecnie chiptuningu i instalowaniu modułów PowerBOX, które też mogą wpłynąć na działanie silnika. Dlatego ważne jest, by decydować się na tuning i modyfikację programowania sterownika u specjalistów, którzy wiedzą, co jest odpowiednie dla danej marki i modelu samochodu. Polecamy Ci firmę EMsetup, która zajmuje się szeroko pojętym chiptuningiem wszelkiego rodzaju pojazdów, a także sprzedażą i montażem modułów PowerBOX.
Jak sprawdzić moc swojego samochodu
Dla wielu kierowców, osiągi pojazdu to jedne z najważniejszych parametrów. Nic dziwnego, jednak co zrobić, gdy przykładowo kupiliśmy używany pojazd lub nie mamy dostępu do dokumentacji samochodu? Istnieje kilka kroków, które można podjąć, by sprawdzić m.in. moment obrotowy silnika oraz liczbę koni mechanicznych kryjących się pod maską. Najpopularniejszym i najprostszym sposobem jest udanie się do profesjonalnej hamowni, która dostarczy nam wszystkich niezbędnych informacji. Warto o to zadbać nie tylko ze zwykłej ciekawości, ponieważ poznanie faktycznej mocy silnika może być też ważne dla osób, które myślą o poprawie osiągów swojego auta. Jeśli jesteś zainteresowany, to zapraszamy Cię do zapoznania się z tym wpisem!
Pomiar mocy silnika
Najlepszym sposobem na sprawdzenie wydajności jednostki napędowej jest skorzystanie z usług nowoczesnej hamowni - stacji diagnostycznej, dzięki której możliwe jest określenie parametrów, mających wpływ na maksymalne osiągi pojazdu. Profesjonaliści z pomocą dynamometra dokonają pomiaru mocy silnika, czyli zmierzą jego moment obrotowy wyrażony w niutonometrach. Jak to wygląd w praktyce? Konieczne jest uruchomienie silnika i wprowadzenie samochodu na rolki dynamometru, które zarejestrują moment obrotowy w różnych zakresach pracy napędu.
Jak możesz się domyślić, im wyższa wartość niutonometrów, tym lepiej Twoje auto poradzi sobie z pokonywaniem wszelkich trudności na drodze. Jeśli pomyślnie przeprowadzony pomiar mocy silnika odda wysoki wynik, to masz gwarancję, że jednostka napędowa o wiele łatwiej udźwignie własny ciężar. Oznacza to, że samochód nie będzie miał problemów z jeżdżeniem pod górkę i pokonywaniem oporów toczenia. Warto zaznaczyć, że moment obrotowy wyrażony w niutonometrach jest zależny od m.in. konstrukcji i pojemności jednostki napędowej — zatem inną charakterystykę będzie miała jednostka benzynowa, a jeszcze inną Diesel.
Liczba koni mechanicznych
Po zakończeniu pomiaru na hamowni otrzymasz wyniki, które będą zawierały moc silnika wyrażoną w koniach mechanicznych (KM) lub kilowatach (kW) oraz moment obrotowy w niutonometrach (Nm). Dzięki temu dowiesz się m.in., ile dokładnie koni mechanicznych ma Twój pojazd, co jest niezwykle ważne dla wielu kierowców. Dlatego warto zaznaczyć, że KM to miara ogólnej zdolności silnika do wykonywania pracy, niezależnie od prędkości obrotowej. Jednak wszystkie trzy parametry są niezbędne przy ocenie osiągów silnika samochodowego, co pozwala nie tylko poznać dokładne parametry kryjące się pod maską, ale również zdiagnozować usterki, które mogą wpłynąć na wydajność jednostki napędowej — co jest szczególnie ważne, zwłaszcza przed chęcią polepszenia osiągów auta.
Początkowy punkt odniesienia przed poprawą osiągów
Przeprowadzony na hamowni pomiar niutonometrów silnika i mocy jednostki może być także sposobem na określenie rzeczywistej wydajności Twojego pojazdu. Może być to szczególnie istotne, zwłaszcza jeśli uzyskane wyniki chcesz porównać z oficjalnymi specyfikacjami producenta. To również niezbędne w przypadku chęci przeprowadzenia profesjonalnego tuningu własnego auta, np. chiptuningu, który polega na dokonaniu zmian w oprogramowaniu sterującym silnikiem, co ma na celu zwiększyć jego wydajność. Dlatego przed zdecydowaniem się na chiptuning warto dokładnie zrozumieć, ile mocy obecnie ma Twój silnik, abyś wiedział, w jakim stopniu można go zoptymalizować. Pamiętaj też, że tuning może zwiększyć obciążenie silnika, co może prowadzić do wyższych temperatur i obciążenia podzespołów.
Jaką hamownię warto wybrać?
Podsumowując, korzystając z usług stacji diagnostycznej, poznasz nie tylko dokładne parametry swojego auta, ale również sprawdzisz, czy Twój samochód nadaje się do ewentualnych modyfikacji. Jeśli więc szukasz profesjonalnej stacji diagnostycznej,która dostarczy Ci wszystkich niezbędnych wyników, polecamy Ci firmę EMsetup, posiadającą nowoczesną hamownię w Warszawie. Dzięki niej lepiej zrozumiesz możliwości i ograniczenia swojego pojazdu!
Comments