Do skomplikowanych działań, przeznaczonych dla specjalistów z branży motoryzacyjnej, z pewnością nie należy odczytywanie wykresów z hamowni. Wyciągnięcie podstawowych danych nie jest trudne, a wystarczy jedynie bardzo podstawowa wiedza, którą dysponuje w zasadzie każdy użytkownik samochodu. Dopiero skomplikowana interpretacja i wyciąganie bardziej rozbudowanych wniosków dotyczących modernizacji auta powinno się powierzyć specjalistom.
Najważniejsze parametry
Przystępując do zapoznania się z wynikami przeprowadzonych pomiarów przede wszystkim należy wiedzieć, jakie czynniki zostały poddane badaniu. Na poziomej osi wykresu z hamowni umieszczone są obroty silnika, zaś na osi pionowej znajdują się inne parametry, wśród których wymienić można przede wszystkim moc czy moment obrotowy silnika. Ich wartości umieszczane będą dla przejrzystości prawdopodobnie po obu stronach przedstawionego rysunku.
Jak czytać wykresy z hamowni?
Zarejestrowane parametry z reguły obejmują dwa wykresy, które dla odróżnienia wykonywane są różnym kolorem czy innymi sposobami graficznego odróżnienia ich od siebie, w których zawarte są przeważnie dane prezentujące stan możliwości silnika przed dokonaniem modernizacji, a także po niej. Nakładają się one na siebie, dzięki czemu łatwo i precyzyjnie można określić, jak bardzo poszczególne czynniki uległy poprawie. Jest to czytelna i przejrzysta metoda, która pozwalać zyskać potwierdzenie wykonanych prac i uzyskanych efektów.
Inne parametry
Wykresy z hamowni zawierają także wiele innych, cennych informacji dla właściciela pojazdu. W ten sposób odczytać można chociażby maksymalne wartości w zakresie mocy, momentu obrotowego czy prędkości w trakcie wykonywania testów. Poza tym, istotne jest również podanie innych informacji, które dotyczą warunków, w których dokonywany był pomiar. Dane te obejmują przede wszystkim datę oraz godzinę wykonywanych odczytów, aktualnej wówczas temperatur powietrza czy wartości ciśnienia atmosferycznego, które mogą mieć wpływ na uzyskane wyniki.
Comments